Werkwijze

Tijdens de tweegesprekken vindt zelfonderzoek plaats. We staan stil bij vragen als: wat heb je in huis, wat zijn je drijfveren en mogelijkheden, wat heeft je gevormd, wat wil je meenemen, wat wil je loslaten, welke vermogens wil je meer gaan inzetten, welke beweging wil je maken, hoe kan je je bijdrage op een constructieve manier geven, hoe kan je de ander op een goede manier inschakelen? We werken ervaringsgericht. Gebruiken concrete situaties om van te leren.

Als coach maak ik gebruik van verschillende methodes als: biografische methode, aikido (Aalt Aalten, grondhouding), focussen (E. Grendlin), NLP, systemisch werk, appreciative inquiry, voice dialogue, beelddenken, The Work (Byron Katie), Transactionele Analyse, De Machtdriehoek (Anja van Servellen), Theorie U (Senge e.a.), rollenspellen, oplossingsgerichte coaching. Ik werk met aandacht voor het mentale brein, het hartbrein en het intuïtieve brein (innerlijk weten).

Daarnaast ben ik zelf instrument. Ik duid hier-en-nu situaties. Vanuit een waarderende houding geef ik je terug wat jouw communicatie (verbaal en non-verbaal) bij mij oproept. Ik ben betrokken bij je ontwikkeling en je nabij en geef tegelijkertijd van een professionele afstand terug wat ik zie en ervaar. Ik ga daarbij het lastige, of wat speelt in de onderstroom niet uit de weg. Doel is je zelfbewustzijn te vergroten. Je zelfregie en impact neemt toe door zelfinzicht. Het gaat erom: ‘te weten wat je weet en te voelen wat je voelt’ (Van der Kolk, The body keeps the score, 2015).

We doen wat nodig is. Coaching is een creatief proces dat juist door het goede contact tussen jou als coachee en mij als coach energie genereert om nieuwe wegen te verkennen en in te slaan. Het spreekt voor zich dat ik je grenzen en wensen respecteer en mijn aanpak altijd met je afstem.

Door het proces van verinnerlijking, bewustzijnsverdieping en van interactie gaan bezieling en zakelijkheid gaan. Paul de Chauvigny de Blot