Werkwijze

Ik werk in cocreatie, focus op de praktijk en maak gebruik van afwisselende werkvormen. Daarbij zie ik mezelf als instrument.

Cocreatie

Ik zie een training als een coproductie tussen u als opdrachtgever, de deelnemers en mij als trainer. Ik stem zorgvuldig met u af. We spreken over thema’s als strategie, visie, waarden, praktijksituaties en ontwikkelvragen van deelnemers. Hierdoor ontstaat een programma waar iedereen achter staat. Het spreekt voor zich dat we tijdens de uitvoering ‘doen wat nodig is’ en van de programmalijn afwijken als dit nuttig is voor het bereiken van de leerdoelen van de deelnemers.

Ik focus zowel op formeel leren als informeel leren (70:20:10 model). Ik wil graag met u bespreken hoe we na de training het leren kunnen blijven stimuleren: borging door continu leren.  Ook kan het zinvol zijn om sleutelfiguren uit uw organisatie, zoals leidinggevenden van de deelnemers, te betrekken bij de training. Samen bedenken we dan een leuke en impactvolle vorm voor hun bijdrage.

Ik werk aan een geborgen klimaat, waarin de deelnemers zich optimaal kunnen ontwikkelen. Deelnemers zijn verantwoordelijk voor hun eigen leerproces en ook dat van elkaar. Ze brengen eigen leervragen en casuïstiek in; coachen elkaar. Ze oefenen interactievaardigheden met elkaar, zoals observeren, intensief luisteren en vragen stellen. Doen moeite elkaar echt te begrijpen en feedback  te geven. Deze vaardigheden kunnen ze ook in de praktijk inzetten om anderen open, stevig en waarderend te bejegenen.

Als trainer neem ik neem mezelf: ik breng mijn professionele achtergrond in en zie mezelf ook als instrument. Ik verbind me met de groep. Duid hier-en-nu situaties. Met respect voor wie de deelnemers zijn confronteer ik hen met hun gedrag en de reacties die dat bij me oproept.

Focus op de praktijk

Ik houd het dagelijks werk en de ontwikkeling van deelnemers steeds voor ogen. Nodig deelnemers uit hun eigen praktijkvoorbeelden in te brengen. Door dialoog en onderzoek groeit het bewustzijn op de organisatiedynamiek: ze zien (nog) beter wat daar gebeurt en wat zij daar zelf in doen en kunnen gaan doen. Zo ervaren ze dat ze onderdeel zijn van het grotere geheel – in verbinding kunnen zijn met hun omgeving én vanuit autonomie kunnen handelen.

Werkvormen: leren door ervaren – geïnspireerd                              door de wetenschap

Leren door doen, uitproberen, voelen en beleven. Mijn werkvormen zijn divers: beelddenken, diepgaande dialoog, appreciative inquiry, kritische experimenten, outdoor-oefeningen, biografisch onderzoek, rollenspelen, vaardigheidstrainingen, de elementen, aikido, mindfulness, NLP-oefeningen, verrassende coachvormen.

Daarnaast maak ik gebruik van modellen en principes die gebaseerd zijn op wetenschappelijk kennis. Waar het nuttig is maak ik graag gebruik van tests of assessments. Deze helpen om de realiteit beter te begrijpen en het zelfinzicht te vergroten. Ze bieden een kader ervaringen te duiden, of een handvat om met nieuwe gedragsscenario’s te experimenteren. Ze zijn nooit doel op zich, maar dienstbaar aan het proces van de deelnemers.

Durf te blunderen, dan blunder je niet. Aafje Heynis, operazangeres